Kolejne szczególne sytuacje

Temat ostatnich dwóch tekstów to sytuacje szczególne i ten tekst nie będzie się różnić. Dokładnie rzecz ujmując, skupimy się na punkcie zajętym, bili stycznej, pacie i remisie punktowym. Są to pojęcia, które nie powinny sprawiać większych problemów, ale czy tak jest, to się zaraz okaże.

Punkt zajęty

Punkt zajęty jest wtedy, kiedy jedna z kolorowych bil nie może zostać ustawiona na swoim punkcie. Jest to równoznaczne, z tym że punkt ten jest częściowo lub całkowicie zajęty. Nie można też wykluczyć tego, że sędzia będzie musiał zająć się szukaniem zastępczego miejsca. Szczegóły sobie zostawmy.

Bila styczna

Bila styczna zawsze ma związek z białą bilą. Dokładnie mówiąc, chodzi o białą bilę stykającą się z bilą, która może być zagrywana lub jest zagrywana jeszcze zanim doszło do uderzenia.

W przypadku bili stycznej konieczne jest uderzenie, które nie poruszy bili stycznej. Gdyby to się nie udało, jest push stroke. Ponadto warto mieć na uwadze to, jak traktuje się bilę styczną – taka okoliczność jest tym samym, co zderzenie. Co za tym idzie, trzeba pamiętać o tym, że biała bila nie musi już dotykać żadnej innej bili.

Mamy pat?

Podczas gry sędzia może uznać, że wykonywane ruchy nie prowadzą do postępów. Jeżeli do czegoś takiego dojdzie, jedno jest pewne – na stole może zacząć dziać się znacznie więcej.

Przede wszystkim sędzia może zaoferować rozpoczęcie partii od nowa. Jeżeli propozycja sędziego jest odrzucona, pojawia się ostrzeżenie. Ostrzeżenie polega na tym, że sytuacja patowa musi jak najszybciej się zakończyć. Najczęstsze ultimatum to koniec sytuacji patowej w przeciągu trzech uderzeń na osobę. Kiedy ostrzeżenie sędziego nie przynosi skutku, gra rozpoczyna się od nowa i wola graczy nie ma znaczenia.

Remis punktowy

Remis jest wtedy, kiedy gracze po wbiciu ostatniej czarnej bili mają identyczną liczbę punktów. Niemniej jednak rozgrywka nie kończy się remisem – konieczne jest rozstrzygnięcie.

Rozstrzygnięcie rozpoczyna się od przywrócenia czarnej bili na stół. Następny krok to losowanie, które ma wskazać osobę rozpoczynającą grę. Osoba rozpoczynająca grę może ustawić białą bilę w dowolnym miejscu pola D. Wygrywa ta osoba, która zyska dodatkowe punkty – dodatkowe punkty można uzyskać za wbicie czarnej bili bądź za faul osoby, z którą się rywalizuje.